13.4.10

Ümit Kıvanç’ın Cevabına Cevap

yeniHarman'ın "Taraf Türkiye İçin Solcu Bir Gazetedir" başlıklı Ümit Kıvanç röportajının ardından..

Tuncay Koç - tuncaykocd@hotmail.com


Ümit Kıvanç, geçen sayıda kendisi hakkında yazdığım eleştirilere karşılık, cevap mahiyetinde bir “not” iletmiş Yeni Harman’a. Bu notta cevap aradım, pek bulamadım. Onun yerine beni ve “benim gibileri”, “kötüniyetli” olmakla, “idraksizlikle”, “riyakarlıkla” suçlayan ve hatta 3. Ordu Komutanıyla iyi anlaşacağımdan dem vurarak bir tek “Ergenekoncu” ilan etmediği kalan bir saldırıyla karşılaştım. Çünkü mantık, düz bir mantık: Onlar gibi düşünmüyorsan demek karşı taraftasın, o halde “Ergenekoncusun”. Sonra da hala demokrasiden, düşünce özgürlüğünden filan söz edip herkesi güldürüyorlar.

Ümit Kıvanç, öncelikle emperyalizm konusunda yapıp ettiklerinin ortada olduğunu söylüyor. Doğrudur, bu konuda yazmıştır. Esas mesele de zaten budur. Ben de emperyalizm konusunda birtakım bilgiler verdikten sonra, iki ayrı yerde “…bunları Kıvanç’ın bilmemesi düşünülemez” demişim. Çünkü bildiğini biliyorum. “Birdenbire Amerikan emperyalizmini seven biri mi olmuşum?” diye soruyor Kıvanç. Ben de zaten tam bu soruyu cevaplasın diye o yazıyı kaleme aldım. Ama cevaplamıyor; bunun yerine hakaret ediyor. Siz kendi aranızda artık siyasi literatürünüzde “emperyalizm” kavramına yer olmadığını karara bağlamışsınız ama biz fani “idraksizler” bunun neden olduğunu bilmiyoruz. Emperyalizmi nasıl anladığınız karşısında susuyorsunuz, eleştirilince “bir insanın koca bir hayatını, bütün yazdıklarını, söylediklerini, yaptıklarını iki kalemde sileceğini sanmak” diye bizi suçluyorsunuz. Oysa “benim sol tanımımda emperyalizm niye olsun ki” cümlesi Kıvanç’a ait. Bu tek cümle sizin emperyalizm konusunda yazdıklarınızı silmiyor mu? Siz kendi kendinizi tasfiye ediyorsunuz, biz eleştirince “otur yerine ben istediğimi söylerim. Yapıp ettiklerim ortada” diyerek bizi susturmaya ve azarlamaya kalkışıyorsunuz. İnsaf!

Kıvanç’ın Taraf gazetesiyle ilgili “Türkiye’de Taraf solcudur abi… …ekonomik konularda solculuğu tartışılır esas. Yani işçi meselelerinde falan solculuğu tartışılır” sözlerinden yola çıkarak, Süleyman Yaşar ve Etyen Mahçupyan’ın Tekel işçileri konusunda bakışlarıyla ilgili iki örnek verdim. Ama onlar üzerinden eleştiri yaptığım için Ümit Kıvanç bana yine kızıyor ve gazetede her yazanın sözünden sorumlu tutulamayacağını, herkesin istediğini yazacağını, günlük gazete fikrinin ne olduğunu anlamadığımızı söylüyor. Yani konu yine bizim idraksizliğimiz. Tamam da; Taraf gazetesine “solcu” diyen kendisi, ben de bu fikri eleştirmek için yazıyorum. Üstelik Taraf gazetesi hakkında “ekonomik konularda işçi meselelerinde solculuğunun tartışmalı olduğunu” söyleyen Kıvanç’ın bu yargısını pekiştirmek için yaptığım alıntılara karşı, “bunların hesabı niye benden soruluyor” diyor? O konuda kendisinden değil, Taraf’ın bakışından hesap soruluyor. Sizden sorulanlar belliydi, sorulanlara değil, sorulmayanlara cevap vermek yeni bir yöntem herhalde…

Kıvanç, benim “biraz sıkıştırılırsam kendisinin ‘satılmış’ olduğunu söyleyeceğimi” iddia etmiş. Böylece, beni “satılmış, hain” gibi sıfatları bol keseden kullanan bazı milliyetçilerin yanına koymaya çalışıyor ki buna artık ‘yuh!’ denir. Bu konularda sıkıştırılacağım bir durum yok, yerim geniş. Bu “satılmışlık” konusunda bir îma dahi yok. Geçen sayıdaki yazı, bana bir yerden bavulla filan da gelmedi. Taammüden tek başına yazdım. İddia ettiği gibi, Türkiye’deki egemen sistemle, medyası ve ordusuyla da hiçbir şey paylaşmış değilim. Bunu nereden çıkarıyor anlayabilmiş de değilim üstelik. Kendisini eleştirdiğim yazıdan mı? Yoksa benim hakkımda başka bilgileri mi var? 3 yılı aşkın bir süredir Yeni Harman’da (uzun aralıklarla da olsa) yazılarım yayınlanıyor. Gerek bunlarda yazdıklarımı, gerek iktidarlara, yargıya, şirketlere rağmen sürdürdüğüm 10 yıla varan çevre mücadelesini de bilen biliyor. Bu yapıları kutsamak yerine hep eleştirdik. Fakat sizin sıkıştığınız yerde her türlü suçlamayı rahatlıkla yapabilme beceriniz, nasıl bir demokrasi istediğinizi de gösteriyor. Her şeyi siz bilirsiniz, en büyük solcu da gerekirse liberal de muhalif de sizsiniz. Eleştirinin de tekeli sizde… Birileri çıkıyor ve sizleri eleştirme cüretini gösteriyor. O zaman kesin bunlar (yani bizler) ya Ergenekoncudur ya da idraksiz goşist devrimcilerdir. … Hatta kendilerinin “sol” olmayan sol anlayışlarını eleştirdiğim için, kapitalizme hizmet etmiş bile olmuşum. Herhalde Taraf’da ki yazar sermaye piyasasının ucuzluğunu gösterdiğim için. Bu kusuru da sevinçle kabul ediyorum.

Sizinle hiçbir konuda anlaşamayacağımız kesin.


[ Bkz. SOL OLMAYAN TARAF SOLCULUĞU - TUNCAY KOÇ ]